Matlagning....

publicerat i Allmänt;
Igår hade jag en kompis här och jag fick testa ett nytt recept på ungsbakad lax....mmm va smarrigt det blev:)) Och alltid lika kul att tjöta ihop sig:))

Idag har jag rullat 1 kg köttbullar och gjort en lövbiffspanna och fetagratinerad kyckling som skall frysas in....i det här huset vet man aldrig hur många personer som ska äta...ha ha så det gäller att vara lite förberedd.

Tänkte ta en dag i veckan och göra mat och frysa in....så e det så lätt att tina upp om nån kommer eller om det bara är jag och Pippis...så kan man ha annat roligt för sig under dagarna än att jämt laga mat varje dag. Eller hur? Jo det är kämpigt när man väl gör det men när det är klart e man rätt duktig:))

Idag ska jag öva på svärdottern och Alfons på min ugnsbakade lax. Vill ni ha receptet så kommer det här:

Ingredienser: för 4 personer

4 bitar lax
3 dl grädde
2 msk majonnäs
salt
citronpeppar
1 knippe dill

Gör så här:

Lägg laxen på ett smort ugnsäkert fat och salta och peppra.
Sätt in laxen i ugnen i 12 minuter i 225 grader.
Blanda grädde och majonnäs och dill, häll över laxen och in i ugnen i 10-15 minuter.

Servera med grönsallad och färskpotatis eller pressad potatis.

Smaklig måltid! Kram Mumin

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ninni:

Den laxrätten lät ju smarrig=)



Ja visst är det bra att ha mat klar, ibland är det ju bara sååå trist att laga mat, speciellt om solen skiner.



Kram kram

2:a kommentar, skriven , av Marie:

Ja det receptet tackar jag varmt för. Det var ju så himmelskt gott! Det blir en ny favorit!

Jag brukar ta en dag på helgen o laga för kommande veckan, och som du säger, Lillemor, man får tid för en massa andra trevliga saker, och middag "lagar ju sig själv" snabbt!

Kram

Marie

3:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Nu äntligen är jag här. Har slarvat med bloggandet länge nu, men jag är inte så pigg. Jag ska läggas in på sjukhuset o få medicinen intravenöst. Det var en elak bakterie som är svårflörtad. Men sen hoppas jag att det blir bra igen. Vi hade ju planerat att åka till dom små barnbarnen på deras lantställe i midsommar, men det får vi se hur det blir med de.Så fort vi har nåt planerat så ställer denna sjukdom till det. Ha det så gött Mumin. KRAM PÅ DEJ!

4:e kommentar, skriven , av greta:

Låter gött, ja fy va tråkigt med middagsmaten kramis



5:e kommentar, skriven , av Sylvia Siverling:

Låter som ett så pass enkelt recept att t o m jag vågar mig på det. Jag borde göra som du, planera och laga till flera omgångar och frysa in. Men jag tycker det är så tråkigt............

Kommentera inlägget här :