Vet ni vad en helikoptermamma är?

publicerat i Allmänt;
Jo det är en sån som jag är!! När barna var små var jag curlingmamma. Sopade banan framför dem små, engagerade mig i deras skola, körde till diverse aktiviteter och såg till att dem hade rena kläder och kom till skolan i tid, även att jag jobbade och hade hela huset och trädgården att sköta. Pippis jobbade dygnet runt för att det skulle gå ihop sig. Det  var många gånger vi fick stå på Bellevu marknad och sälja saker för att vi skulle klara veckan innan lön.......

Sen växte dem upp och då förvandlades curlingmamman till en helikopter, som snurrar fortfarande över deras huvuden med goda råd, och gör sig redo att lyfta från sin platta så fort dem behöver en.


Är det bra eller dåligt tro? Lär sig den där skäggige herrn och den snart 30 åriga damen att fullt ut klara sig själva? Tycker dem att helikoptern vakar över dem jämt och ser den som en plåga? Nä jag tror faktiskt inte det.

Ibland kan Pippis säga "Nu får du banne mig sluta att oroa dig och tjöta på dem" Du kväver ju dem!!

Men gör jag det? Kanske......eller kanske inte......för när det väl gäller då vet dem att morsan ställer upp i ur och skur. Dem  vet att hos mig får dem kloka svar ( fastän ibland så tycker dem jag är knasig) men med min livserfarenhet brukar jag ha rätt och det är det dem vet, fast dem skulle aldrig erkänna det.

Nu har det i alla fall gått bra för mina barn här  i livet och kanske skulle man ta åt sig lite grann bara av det, eller?


Ja ja helikoptern snurrar fortfarande.......... och det tills vingarna brister..........


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Åh, Mumin, jag tycker Du beskriver allt både vackert känslosamtoch komiskt! Jag är övertygad om att barnen sätter värde på Dina omsorger och överser med att Du är lite över-orolig. Det gör min unge! Kram på Dig supermamma!

2:a kommentar, skriven , av Gunvor:

Jag tror också att dom värdesätter sin mamma till hundra%. Du är bäst.. tror jag att dom tycker när det gäller!Kloka Mumin!Kram på dej!

3:e kommentar, skriven , av Mumin:

Okänd: Tack så mycket för dem fina orden, vem du än är:) Kram till en anonym



Gunvor: Jaså tror du det? Ja ibland som sagt snurrar det till hos Mumin med kloka ord. Kram vännen!

4:e kommentar, skriven , av Kersti:

Det är verkligen inte lätt det här med föräldraskap. Och inte blir det lättare med åren.

Göteborg bjöd på sin soliga sida. Bokmässan var härlig. Trött och nöjd hemma igen.

5:e kommentar, skriven , av Mumin:

Kersti: Nä det är inte lätt, det håller jag med om. Vilken tur att Göteborgstrippen var lyckad:) Kram Mumin

6:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Hoppas helikoptermamman o världens bästa mormor mår görbra idag! Vi har haft minusgrader i natt, så nu är nästan allt sönderfruset. Såå synd för flera av mina solrosor håller just på att slå ut. Och så kommer denna fördömda frost o förstör allt! Fy!

Men så är det på hösten. Ha en fin dag kära vän! KRAM PÅ DEJ!

7:e kommentar, skriven , av Ninni:

Klart att barnen är nöjda och älskar sin mamma.

Men jag tror inte att det är så bra att alltid curla och finnas till...

Missförstå mig nu inte men ungar måste ju ta ansvar själva också!

jag tror att man sliter ut sig själv alldeles för mycket..barnen kräver till slut att man alltid ska skjutsa hit och dit osv.

Nu kanske inte dina har gjort det..men ack va många föräldrars jag har sett som suttit i den fällan.

Men KÄRLEK kan vi nog aldrig ge för mycket av.



Och det är jag övertygad om att du gett dina barn och barnbarnet kommer nog få sin del han med...puss&kram

8:e kommentar, skriven , av Helena:

Jaha då fick jag lära mig något nytt.

Jag har alltid varit en hönsmamma och kommer nog alltid förbli det.

Men jag tycks ha gjort nått rätt i allafall för barnen klarar sig utmärkt nu när de båda står på egna ben.

Jag tror säkert att dina barn tycker att det är bra att du vakar över dem men glöm inte bort dig själv bara.

Måste erkänna att det är ganska skönt att få lite mer tid för sig själv nu när barnen är utflugna.

Det finns föräldrar som utplånar sig själv för att vara barnen till lags och det är nog inte hälsosamt för varken de själva eller barnen.

Du frågade på bloggen om det är svårt att göra kort.

Den svåra biten är att komma på hur designen ska se ut och att hitta papper och dekorationer.

Sen att sätta ihop kortet är inte så svårt.

Jag vill ju att alla kort ska bli unika och det är ibland svårt att hitta nya idéer.

Ha en skön kväll vännen!

9:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Mumin.. nu är jag här igen! Jag fick ett jättegulligt brev idag av en jättegullig Muminmormor. Jag blev så rörd när jag öppnade det! Tack snälla.. men du jag nästan skäms. Inte hade du behövt göra detta.Bara för ett par sockar till Gustav. Men ändå..Tack o tusen kramar till er!

Kommentera inlägget här :