Att måla sig och hur vi ska rädda jorden att gå under

publicerat i Allmänt;
Är ni såna som sminkar sig varje dag? Det är inte jag. Förut kunde jag inte gå ut och handla utan att jag var tvungen att se ut som om jag skulle på fest. Nä fy farao vad jobbigt. Även att jag var singel skulle jag inte göra det för jag anser att kan dem inte se mig som jag är så får det kvitta. Jag ser ju ut som en risbuske varje morgon ändå när jag vaknar så vad spelar det för roll om jag är omålad när jag  går ut? Har jag blivit gammal eller? Eller är det så att jag har andra värderingar nuförtiden? Skalet som vi bär på när vi är ute är ju helt ointressant, det är ju insidan som räknas......

Men en sak är jag noga med och det är att leva sunt och röra på mig och behålla min nuvarande vikt, för det är ohälsosamt att väga för mycket och smaska i sig massa chips och kakor och läsk. Och jag tränar inte för att bli ung utan för att bli äldre. Sen är ju inte saken bättre att jag snart hållt upp att röka i 2 månader. Det är jag mäkta stolt över.

Nog om detta.

Till ett annat ämne. Hur ska vi rädda jorden att gå under? Ja det är ju en svår fråga. Alla i hela världen måste ju tänka om. Men jag tänkte lite igår när jag gick och la mig. Alla dessa onödiga förpackningar som allt är inslaget i. Det är liksom för mycket paketerat. När man ska öppna någonting så får man riva av först den ena paketen och sen är det inslaget i nån slag plast innan man hittar till innanmätet, som inte är så stort utan att det kunde rymmas i en mycket mer miljövänlig paketering.

Sen alla plastpåsar vi stoppar ner våra varor i. Och plast som är så farligt! Och sen får man betala för plastpåsen också.
Och all reklam som hamnar i brevlådan. Herregud jag får ihop en hel sopsäck med papper på bara en månad. Var väl bättre dem sänkte priset på maten istället. Man ser ju ändå vad allt kostar.

Ja det var en liten tankeställare, kanske inte så liten, det hade gjort mycket för vår värld om alla hade börjat spara lite på ovannämnda saker.....

Nä nu väntar jag på Gustav och sen blir det fredagsgympa och sen mys i kväll!

Bara för att det är fredag så har jag faktiskt målat mig idag och jag tog en bild framför min fina tavla så håll till godo med ett Egoportätt. Ha en go fredag alla! Kram Mumin

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Helena:

Jag använder mascara,indianpärlor som rouge och läppglans.

Sminkar mig oftast när jag ska ut och shoppa men väldigt sällan när jag bara går hemma.

Tråkigt nog så har jag svårt att röra mig och då är det även svårt att hålla vikten.

Vilken fin bild på dig.=)

Ha en härlig kväll min vän!

Kram

2:a kommentar, skriven , av Sylvia:

Kloka tankar om miljöförstörelsen. Jag har också retat mig på alla onödiga förpackningar. Sen en tid tillbaka har jag också en lapp på brevlåda om att jag inte vill ha reklam. Sen gick jag och undrade varför jag inte fick IKEA-katalogen - hur dum får man vara? Men den gick ju att beställa separat på nätet. Det är ju inte de stora orden som räknas utan desmå handlingarna som vi alla kan bidra med.

3:e kommentar, skriven , av Sylvia:

PS. Visst är det kul att man kan fota sig själv!

4:e kommentar, skriven , av Gösta!!:

Har du varit på tippen och hittat den tavlan?Eller är det Pippis som har glömt glasögonen hemma när han köpte den??



H&L

5:e kommentar, skriven , av Mumin:

Helena: Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att måla mig. Jag har haft ett jobb där man var tvungen att sminka sig klockan fyra på natten innan man gick på jobb så det är väl därför jag tycker det är skönt att kunna vara mig själv. Förstår om du inte kan röra dig pga din sjukdom, men även lite träning gör gott och sunda livsvanor är viktigt. Kram vännen!



Sylvia: Hej vännen! Ja jag börjar undra vad som skulle hända om alla gick på min linje......du jag har tagit kortet på nära håll, i morgon ska jag testa det med självutlösande. Kram på dig!



Gösta: Vilken tavla menar du? Den som är framför eller bakom? Den som är framför är född på Göteborgs Privata Sjukhus och den är definitivt inte hittad på tippen....den som är bakom är född av Pippis...så du kan ju bara tänka tanken....men jag tycker ändå att han gjort ett klipp, både vad det gäller framförvarande eller den bakifrån:) Kram på dig Gösta!!

6:e kommentar, skriven , av Fia:

Jag tycker också att det är otroligt med vissa förpackningar. Det är lager på lager. Vissa tandkrämsförpackningar är dubbelförpackade med en tub inne i en kartong. Är kartongen nödvändig? Och alla tillbehör till datorer som är förpackade i närapå inbrottssäkra plasthöljen. Vi konsumenter har stort inflytande, och om många fler reagerade skulle det säkert innebära att tillverkarna tvingades tänka efter hur de förpackar saker.

7:e kommentar, skriven , av Ingegerd:

Instämmer helt ang förpackningar! Kan man handla på torget eller marknaden är frukt och grönt inte packat.Dessutom blir grönsaker m m fortare dåliga i sin förpackning tycker jag. De här plast-trågen som kött ligger i är rätt äckliga!Vi får göra uppror!

Jag använder tygkassar och ryggsäck då jag handlar mat. Bra diskussionsämnen Du tar upp, Mumin!

Jag målar bara läpparna då jag går ut här hemma, åker jag till stan piffar jag upp facet lite grann, men jag tål ingen ögon-make-up och det är bara skönt att slippa tänka på den.

8:e kommentar, skriven , av Helena:

Kikar in för att önska dig en mysig kväll!

Kram

Kommentera inlägget här :