Söndag......

publicerat i Allmänt;
vilodagen enligt Bibeln.........men inte här inte....vad trodde ni? Jag blir så trött på mig själv att jag alltid ska måna så mycket om andra vare sig det är djur eller människor.......beror det på god uppfostran eller kontrollbehov med maniska inslag? Ja inte vet jag........men mat måste alla människor och djur ha och sömn annars blir man grinig. När barna var små så "läste" jag av dem med min goda intiution att antingen var det brist på mat eller sömn som gjorde dem griniga och det är samma sak nu. Alla behöver vi mat och sömn och motion för att må bra.
När jag jobbade så stod jag hela helgen och lagade mat  för hela veckan så det var bara att värma upp när man kom hem, men vilket slit.......Pippis kunde jag aldrig räkna med att hjälpa till.....han jobbade jämt och gör så fortfarande.....så hela huset och trädgård och barn och kompisar skulle rås om.........ja jag tror jag jobbade 200% på den tiden, men det var inte konstigt att jag tog slut och det med besked.....på akuten på Sahlgrenska. Jag är glad att jag överhuvud taget lever idag...........
Ja livet idag är ju lugnare på ett sätt men jag har alltid mycket att stå i och ibland får jag skylla mig själv också för jag är ju sådan att jag inte kan vara still i längre perioder.....då kryper det i kroppen.....men det här med min stora favoritsysselsättning att träna är så himla gött.......då rensar jag hjärnkontoret och blir en gladare människa. Endorfinerna släpps loss och jag i alla fall mår mycket bättre av det. Min doktor sa det att egentligen ska man skriva ut motion på recept för vi är inte skapta till att jämt ligga på sofflocket och dra oss, nä kroppen är till för att arbeta......

På tal om mat.....nu är det dags att återvända till grisförklädet och stekpannan. Sonen kommer på middag idag igen och då kommer väl dem där två illbattingarna med:)) Men det är bara roligt, fast inte varje dag det hade jag inte orkat.......
Att vara ensam eller själv är ju två olika saker..............Ensamhet är ju jättetråkigt, det skulle jag aldrig stå ut med, men att få vara för sig själv  är en helt annan femma.

Kram på er denna söndag......avslutar med lite pioner och rosor från trädgården



Här luktar det ljuvligt:))



Vad naturen är vacker!!

Förresten nu har det regnat rejält här....men mer behövs........

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kersti:

Man behöver både och både sällskap och ensamhet. Både aktivitet och vila. Allt i lagom doser. Idag mest vila här. Men matlagning förstås. God mat lagad med lite extra omsorg för vi har 23 årig bröllopsdag idag. Kram

2:a kommentar, skriven , av Gunvor:

Här har man varit till barndomstrakter idag.Stockholmsdotra har varit hem på snabbesök i helgen. Hennes kompisgäng från skoltiden har träff nästan varje år. Dom är fem tjejer som varit i en stuga. Stugan ligger inte långt från mitt barndomshem.Så idag när vi hämtade henne, så åkte vi dit o tittade.Vi var också till min gamla skola. Där träffade vi på känt folk som bor bredvid, så vi fick gå in i skolhuset o titta.Då kom många känslor kan jag säga!Jag gick i ettan, tvåan o trean i den skolan, sen flyttade vi till ett större samhälle där jag bor nu!Då tyckte man det var rena storstan man kom till.Ja det var en trevlig dag. Nu har hon åkt tillbaka till Sthlm. igen.Lite trist att det blev så kort besök härhemma men det är ju kul att dom håller hårt på träffarna. Ja du Mumin det blev ett lååångt inlägg det här.

Ha nu en skön o VILSAM kväll! KRAMKRAM!

3:e kommentar, skriven , av Anonym:

Sällskap är bra, men vald ensamhet kan också vara trevligt. Men då skall den vara självvald, att tvingas till ensamhet kan aldrig vara bra för någon.

Jag kan nog tycka att det är ok at vara ensam vissa stunder, då får jag så mycket mer gjort. Väldigt fina blommor du har. Förstår att det doftar gott. Fast jag tål inte alla dofter förståss.För mycket av det goda är inte heller bra:) Kram Nalle

4:e kommentar, skriven , av Mumin:

Kersti: Javisst är det så lika delar är bäst. Å Grattis, du är också en sån där långkörare ha ha. Kram på dig!



Gunvor: Men va roligt det måste varit att uppleva sina barndomstider eller var det med blandade känslor? Det kan det ju också vara. Va kul att dottern kom till dig....det är alltid lika roligt när dem kommer. Ja nu ska jag säga godnatt.....är dödstrött:) Kram på dig!



Nalle: Ja vald ensamhet är skönt....håller med dig fullständigt....man liksom kan gå i sina egna tankar och dagdrömma det är härligt. Ja här doftar gott kan jag säga...ingen Chanel no 5 utan naturliga dofter. Kram på dig vännen!

5:e kommentar, skriven , av Anonym:

Så fina foton Visst är naturen vacker

Att kunna välja och styra sin énsamhet är en helt annan sak än att tvingas att vara ensam

kram Tingeling

6:e kommentar, skriven , av Mumin:

Tingeling: Ja det är vackert....precis så är det kram på dig nu ska jag gå och knyta mig. Mumin

7:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Vackra rosor o pioner som blommar..det har inte jag! Men snart så! Ha en riktigt underbar dag Mumin. Jag ska städa o tvätta ..hurra att bloggen funkar igen! Så länge det varar!

Kramisar till dej!

8:e kommentar, skriven , av Sylvia:

Visst är det skillnad på att vara själv och vara ensam. Sen är det skillnad på självvald ensamhet och påtvingad ensamhet. Jag tycker om att vara själv men jag tycker inte om att känna mig ensam. Kram Sylvia

Kommentera inlägget här :