Buuuuu.......

publicerat i Allmänt;
image476

Ja idag är det ju Hallowen. Visste ni att Hallowens day kom till Usa från Irland i början av 1840 talet? Man trodde att de döda kom ner till jorden denna dag och skrämde bort elaka väsen. Å så var det en övergång till att vintern hade kommit på riktigt.....så säger sägnen.
Jag läste i tidningen idag att ungdomsfylleriet är värre nuförtiden på Hallowen än Lucia........e det rätt det här? Nu har vi skapat ännu en tradition att supa sig full..........det kan väl va roligt för de mindre barnen att klä ut sig men varför inte hålla sig till detta och sedan låta det vara bra?  Och absolut inte någon häxutsmyckning på Alla Helgons Dag, det tycker jag är en dödssynd. Då ska vi gå till graven och tända ljus och minnas lite extra dem som har farit ifrån detta jordeliv.......
Apropå det så var jag på graven igår och planterade ljung och grankvistar och satte dit en krans. Min syster var också där i går så det blev så fint så.
På fredag ska jag och Fanny och William, mina små "låtsasbarnbarn" gå till kyrkogården och tända ljus och lyssna på musik i kapellet. Alla Helgona för mig betyder som ni läser väldigt mycket för mig. Jag tycker det är en sån underbar känsla att se alla de fina ljusen och den friska härliga luften samt alla löv som ligger på marken och prasslar när man går..............
Ja jag köpte faktiskt godis igår också, vill ju inte råka ut för äggkastning eller nåt annat dumt ha ha.

Ha en go dag vänner! Kram

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Pialotta/Kaffebönan:

Bra du har fyllt ditt skafferi med godis.. man vet ju aldrig:-)
Fylleri, ja det är det mest alla dagar nu oavsett vad det är för dag.. hemskt det där, men det kan man ju tala om i det oändliga. Konstigt att det inte går bra utan alkohol:-)
Ha de fint kramas

2:a kommentar, skriven , av Gunvor:

Åhh har du gjort fint på graven nu.Här är ljuständningen på lördag. Då ska jag också tända ljus i lyktan o göra mysigt hos mina föräldrar o svärföräldrar. Jag har ju flera syskon som kommer dit o hälsar på och tänder ljus. Jag tycker också det är mysigt att gå där i stillheten och se på alla ljusen som brinner o skapar trevnad.
Det är helt otroligt vad det lyser på alla kyrkogårdar denna kväll.
Tur du köpt godis nu så du slipper bli utsatt för äggkastning.Kram på dej!

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Haha, äggkastning..

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Ingen godis här hemma och kände mig lite sur när de knackade på och skrek bus eller godis. En liten tanke slog mig tänk om jag får ett ägg på fönstret som är så jobbiga att putsa Är jag en tant nu då jag inte orkar se det roliga i detta spektakel?
På Dagis ska vi ha maskerad i morgon så jag låter barnen få ha fest men orkar inte riktigt med det här hemma. Håller med dig om allhelgona en fin högtid kram Ting...

5:e kommentar, skriven , av Mumin:

Pialotta: Ja än har det inte kommit någon häxa....så häxan i huset själv får väl äta upp det:)) Kram på dig!
Gunvor: Ja det är sååå jättemysigt med Allhelgona:)) Kram på dig!
Frida: Hm kanske inte skulle kommit med idén med äggkastning:)) Kram på dig!
Ting: Nä det är ju det jag säger...så himla dumt...nä du är ingen tant, jag kan inte heller se det roliga i det fastän du fått ett busigt mail:) Kram på dig!

6:e kommentar, skriven , av Sylvia:

Bus eller godis slipper jag. I dessa stora hus är det inte lätt att komma in, portkod behövs bl a. Men äggkastning har det varit ändå på grannfastigheten - sysslolösa ungdomar hade väldigt roligt medan de i +55-boendet inte hade lika kul när de måste tvätta fönstren. Kladdet som sitter på fasaden vet jag inte hur de tänker få bort. Ibland känner jag mig inte så förstående som jag borde.

7:e kommentar, skriven , av Mumin:

Sylvia: Dumheter är vad det är...det är ju jättejobbigt att tvätta bort ägg. Det är absolut inget att vara förstående för. I min ungdom fanns det inte Hallowen och mina barn har inte heller upplevt det och dem är födda i början på 80-talet. Nä det är inte roligt när det går till överdrift. Ha en go kväll! Kram

Kommentera inlägget här :