Hemma igen......

publicerat i Allmänt;
är jag och det är INTE roligt alls!!! En sån underbar resa jag har haft. Har så mycket att berätta så nu får ni läsa och titta på bilder så mycket som ni orkar:))
Vi flög upp till Kiruna via Stockholm och det gick hur bra som helst. Smidigt och härligt att få lite luft under vingarna igen ha ha. Väl framme så var det ett underbart vinterväder....

image580

Här står väninnan utanför den lilla flygplatsen.

Därefter åkte vi Ishotellsbussen till Ishotellet i Jukkasjärvi och det roligaste var att på bussen steg det på två gentlemen som hälsade på oss och vi höll på att fnissa ihjäl oss.....det var som Stig Helmer och hans kompis:))
Väl framme i Jukkasjärvi blev vi tilldelade ett bås där vi fick ha kläder och packning och sen var det rundvandring på ishotellet. Vi var alldeles mållösa......det var såååå vackert...kolla här........

image581

Tyst som i graven

image582

Hallen utanför sovrummen

image583

Ljuvligt:))

Sen gick vi och tittade på alla rummen.....dem var gjorda i olika skepnader och det var så underbart vackert. Här nedan är vårat rum 326 som kallades för Recycle......

image584

Trädskulptur och en liten hare framför bädden.

image585

Våra stolar och bord i rummet.

Efter rundvandringen tog vi oss en liten drink i baren. Dem hade bara Absolut Vodkadrinkar men va goa dem var:))

image586

Bartendern gör två smaskiga drinkar.

Efter detta skulle vi ta oss till en restaurang som låg några kilometer från ishotellet och då tog vi oss fram på dessa sparkar. Åh va roligt det var att åka spark, det var jättelängesen jag åkte det och vi åkte nog 2 mil på kvällen fram och tillbaka till Konsum också och köpte ficklampa och lite nötter. Herregud folk trodde inte vi var kloka ha ha

image587

Vilken lycka!!

Väl framme vid 1600talshuset åt vi en jättegod soppa med lax och potatis och ett glas vitt. Servitrisen var så jättegullig, ja det var alla människor där uppe......ingen stress och bara JO men visst:)) Härligt!

image588

Här har vi det mysigt:))

Efter maten sparkade vi oss hem igen och gick och tittade på kyrkan. Det var två brudpar som skulle gifta sig på lördagen.
image589

Kyrkan med altare och dopfunt i is.

Sen bidde det kvällen och då var det dags för ännu en drink i baren och där träffade vi Stig Helmer och Ola igen och vi skrattade och pratade. Vi hade samma slags humor och vi bestämde att vi skulle åka Hundspann tillsammans dagen efter.

image590

Två glada tjejer:))

Nä sen var det dags att gå till kojs.......jag var mycket orolig att inte kunna somna men det var som om någon slagit oss i huvet och vi sov hela natten och väcktes med varm lingondricka av en jättesöt liten pojke.

image591

Här har Mumin krupit till kojs:))

På morgonen gick vi upp och åt frukost och sen var det att åka hundspann. Men va det var roligt. Hundarna var alldeles tills sig....dem ville iväg.......och vi satte oss tillrätta och sen bar det iväg med världens hastighet över Torne älv och in i skogen.

image592

Här ska det snart bära iväg....

image593

Ha ha söta eller hur? Hundspannet hade 12 hundar och han som körde var också urgullig:))

Efter 5 km så stannade vi vid en lappkåta och fick riktigt kokekaffe och en god kaka.

image594

Kaffe ur trämuggar.

image595

Härlig värmande brasa.....

image596

Jag utanför kåtan.

Sen gick jag och väninnan och Stighelmer och Ola in i värmen och detta var så in i bänken roligt.....dem här två gentlemennen var tyskar och vi hade bara så roligt med dem:))

image597

Ja ni hade inte jag och väninnan varit gifta så hade det säkert kunnat bli lite love här.....ha ha men vi höll oss på mattan. Visst ser vi ut att ha det trevligt?

Sen bar det hemåt med hundspannen och vi skildes från våra nyfunna vänner och sa adjö till denna underbara plats för att åka till Kiruna och sova där en natt också. Vi tog lokalbussen och det var så jätteroligt att åka med den för vi stannade vid rymdobservatoriet och kikade lite.

image598

Adjö underbara ishotell.

Sen när vi kom till Kiruna som är bedövande vackert......har tyvärr inga dagsbilder därifrån men vi checkade in på Scandic Ferrum som låg mitt i stan och vi var ute och tittade lite i affärerna och sedan var vi och åt på en trevlig restaurang. Kvällen blev ganska tidig....vi var dödströtta och så härliga varma goa sängar dem hade där och vi sov som två stockar tills på morgonen då vi klev upp och åt frukost och sen bar det iväg hem igen........men vi längtar som två barnungar tillbaka igen. Vi pratades vid i telefon för en stund sedan jag och vänninnan och vi sa att det här med vintersemester får bli våran melodi hädanefter. Hoppas ni inte blev trötta av detta långa inlägg....jag vill vara tillbaka NUU!! Kramar eran Mumin

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nalle:

Men gu så roligt !!! Grattis Mumin att det blev så kul !!! JÄttefina bilder !! Ser urläckert ut. Ja ni kommer säkert åka dit igen. Kul att se. Kram Nalle

2:a kommentar, skriven , av Mumin:

Nalle: Ja jag kan inte med ord beskriva så underbart det var:)) Åh vad jag längtar tillbaka. Kram på dig!

3:e kommentar, skriven , av Ninni:

Hur läckert som helst..men jag får urinvägsinfektion bara av titta på isstolarna..haha!

Kramen

4:e kommentar, skriven , av Mumin:

Ninni: Ja just det du:)) Javisst är det läckert! kram på dig!

5:e kommentar, skriven , av Frida:

Guud vad underbart du verkade ha det! Förstår att du längtar tillbaka! :) Kram!

6:e kommentar, skriven , av Anonym:

Vad mysigt det ser ut
Vad roligt att få läsa o det och titta på bilder kul kram Tingeling

7:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Åhh vilken fin upplevelse! Och ni verkade ha supertrevligt där, o trevligt sällskap hittade ni också, eller om det var dom som hittade er. Hursomhelst så låter det spännande med hundspannet o tänk att det gick att sova också på hårda isbäddar.Jättefina bilder har du tagit också. Tack för att vi fick se dom.
Kram på dej! Kul att du är tillbaka!

8:e kommentar, skriven , av Mumin:

Frida: Ja du må tro att det var en upplevelse:) Kram tillbaka

Ting: Ja nu har jag sett det jag ville se så länge och jag skulle kunna tänka mig att åka tillbaka i morgon dag:) Kram på dig!

Gunvor:Ha ha ja du vi hade samma humor och vi skrattade gott med varandra och visst gick det att sova, det var så tyst och härligt och frisk luft fick vi gratis, ja det var verkligen en upplevelse. Kram på dig!

9:e kommentar, skriven , av Pialotta:

Det du Mumin .. du bjöd verkligen på en vinterresa.. herre min Gud frös ni inte. Det där hade varit för kallt för lilla mig ska jag säja.. tackar vet jag värme, men visst ser det ändå frstande ut.. speciellt med Karl- Helmer o kompani:-)
Kul när man har kul:-)
Trevligt inslag verkligen.
Kramar

10:e kommentar, skriven , av Mumin:

Pialotta: Ja det var lite kyligt att åka hundspann men annars var det bra....ja vad kul vi hade. Kram på dig!

11:e kommentar, skriven , av Sylvia:

Verkar ha varit en fantastisk resa. Vilka härliga bilder du tagit. Först att du vill tillbaka igen. Får väl bli en årlig tradition. Och nu har du Istanbul att se fram emot. Härligt!

12:e kommentar, skriven , av Mumin:

Sylvia: Ja det var underbart:)) Just nu lockar inte Istanbul ett dugg......jag vill bara tillbaka till detta härliga vinterlandskap. Kram på dig!

Kommentera inlägget här :