Orkar ni med en reseskildring i ord och bild?

publicerat i Allmänt;

Hemkommen från Kuba i förrgår, jättetrött pga en lång flygresa, med många stopp och byten av flyg kors och tvärs men sååå nöjd att fått uppleva detta så ovanliga resmål där sambatakter och cigarrdofter och viva la revolution blandades i en enda salig röra.....det var så spännande må ni tro.

Här börjar jag berätta i bild:



Princessa del Mar hotell i Varadero, 15 mil från Havanna...utsökt mat, all inclusive....

Så här såg det ut utanför vår terass....


Stranden bara några få steg från rummet


Visst kan man bada och dricka öl samtidigt:)


Överallt dessa olika kokosnötter


Här bjöds det på massage till ljuvlig musik


En liten del av den stora poolen


Ni kanske har en sån här blomma hemma som krukväxt...härnere växte den vilt.....papegojblomma tror jag..


På utflykt till Havanna och Pinar del Rio. Vi stannade i Havanna över natten, så tjusigt!


Här anländer vi till storstaden Havanna


Här står jag utanför regeringskansliet


Vad vore Kuba utan sina 50tals bilar...tänk att dem kan hålla liv i dem...fast en del gick på tvären:)


Såhär ser en vanlig lägenhet ut i Havanna...och inga köpcentra...bara små små affärer



Plaza de Revolution....här stod Fidel Castro och talade inför miljontals människor 1959


Just det....Che GueVara.....han var banne mig överallt:))


Baren där Ernest Hemingway tillbringade stor del av sitt uppehälle i Havanna. Han bodde ovanpå i en lägenhet och skrev sina böcker, tills han till slut tog sitt egna liv.


Efter besök på cigarrfabriken vilket var jätteroligt att se satt dem här två damerna och rökte var sin fet cigarr:)


Efter Havanna åkte vi till Pinar del Rio, västra Kuba, bördigt, bergigt och helt sagolikt vackert.


Båtturen i grottorna i Pinar del Rio


Påfåglar.....javisst


Ett besök hos en kubansk lantbrukare som odlade tobak och sockerrör...helt otroligt roligt:)


Här visar han hur man rullar en hemmagjord cigarr


Pippis var inte sen att röka på.....påhejad av ett av vårt kanadensiska resekompisar:)

70 mil och en dag senare på väg till den vita ön, Cayo Blanco med katamaran

Ja den vita ön, där vi badade och solade och dansade salsa i sanden. Jag trodde jag drömde..........


Pippis och jag tar farväl av denna vackra ö.........


Denna drinken som heter Mojito var gjord av rom, socker, lime och mynta och smakade farligt:))


Var ska inte "rockbruden" vara om inte på huven på en 50talare?:))


Pippis levde upp till sin utstyrsel.....cigarr (som vanligt) i munnen och cowboyhatt.....men var är hästen?:))


Detta är en köttätande växt. Han har fångat två flugor och nästa dag var växten död........

Ha ha såna här roliga fåglar fanns det överallt...kommer inte ihåg vad den hette, men den betedde sig som fågeln i Kalle Anka på julafton ni vet, vi höll på att skratta ihjäl oss åt dem:)

Som ni förstår har jag kortat ner detta jättemycket men jag tycker att ni ska få er ett gott skratt till slut. Poseidon från Göteborg med tångruska och pondusmage ( eller är det ölmage karln har?) tar sitt första dopp i havet.

Nä nu får ni nöja er med min reseskildring för denna gången. Jag har mycket mer att berätta men det kommer efter hand. Kram på er alla! Mumin

 

 

 

 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av I ngegerd:

Det var en otroligt intressant reseberättelse och så vackra platser ni besökt! En helt annan värld måste ha känts overkligt ibland.

Väntar med spänning på fortsättningen.........

2:a kommentar, skriven , av Ninni:

Åhh Mumin så underbart ni haft det, påminner jättemycket om Dominikanska!



Jättefina bilder..tack för att jag fick vara med på din resa också!



Du jag tror inte jag lagt på mig ett gram..snarare tvärsom!

Kram på dig vännen snart är jag hemma också.

3:e kommentar, skriven , av tingeling:

Vilken härlig resa och såå brun du är

Roligt att få vara med på ett hörn nu känns det som jag oxå varit på Cuba kram Tingeling

4:e kommentar, skriven , av Fia:

Vad roligt det var att titta på bilderna. Jag håller med Tingeling om att det kändes som att få vara med lite grann på resan. Vad mycket roligt ni verkar ha upplevt. Jag skulle också vilja åka dit!

Sköt om dig nu, pepparkakan!

Kram, Fia

5:e kommentar, skriven , av Anna-Maria:

Har du frågat Kubanerna om de vill vara med på bild i bloggen?

6:e kommentar, skriven , av Mumin:

Alla: Tack ska ni ha för att ni orkade igenom reseberättelsen och Anna-Maria.......varför tror du jag kom hem utan pengar....de gick ju för sjutton åt till att muta kubanerna att... just det...vara med på bild.....:)))

7:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Duu vilken härlig reseberättelse. Dit har jag aldrig varit.Men det är nog lite likt mina ställen.Det ser nog ganska lika ut på dom Västindiska öarna.Ni verkar ha haft en underbar semester i allafall. Riktigt härlig!Och en massa upplevelser att drömma om sen.

Tack för den resan Mumin. Det behövs nu i ruskvädret!Många kramar!

8:e kommentar, skriven , av Ninni:

hej vännen då har vi sista kvällen framför oss..känns konstigt!



snart är jag hemma igen..kram på dig

9:e kommentar, skriven , av Kersti:

Klart att jag orkade igenom bilderna. Jätte skoj att se. Nu längtar jag till Kuba. Men jag håller med Tingeling och Fia det är lite som att få vara med på resan. Tack snälla för att du bjuder oss på det. Kram

10:e kommentar, skriven , av Dulsinea:

Härliga bilder, Mumin.

Kuba kan kanske vara något nästa gång man skall ut och resa.

Hälsn. Dulsinea

Kommentera inlägget här :