Är du inte lycklig lilla vän?

publicerat i Allmänt;
Tittade i går på TV på ett program som heter Bröllopsform. Det innebär i princip att man ska komma i sin bröllopsklänning och sin bröllopskostym och hitta tillbaka till varandra och uppleva den där känslan man hade då man var nykär.

Tänk vad många sådana program det finns. Har du bråkiga ungar? Kalla in nannyn! Skitigt hemma? In med superstädarna.  Risig ekonomi? Kalla på fixararna. Taskiga matvanor? In med Anna Skipper. Dålig självkänsla? Klämkäcka Mia Törnblom löser det. Skrynklig hud? Fräscha?? Pernilla Wahlgren säger att om du köper det hon använder Garnier med dubbeleffekt mot rynkor så blir du som jag och det är du värd. Enligt skvallerblaskorna mår den människan definitivt inte bra, men det kanske hjälper med krämen??

Sen om vi tar supermegastjärnan Madonna som alla tycker är så vacker vid 50 års ålder så är det bara så att den damen har lyft sig 50 tals gånger och är så övertränad att hon ser ut som en seg råtta med muskler.

Victoria Beckham har sina knep hon med. Champagne dagligen och jordgubbsdiet och sen en och annan brakfylla dess emellan och egen frisör och barnpassning.

Man undrar efter alla dessa program på TV om hur det gick sedan? Blev dem där så in i norden lyckliga efter att ha kommit i sina bröllopskläder och fungerar nytändningen även i vardagen när barnen ska snytas och högar med tvätt tornar upp sig igen? Blev du nåt snyggare med Garnier med extra provitaminer för din hud? Matvanorna ändrades dem sedan? Ett bevis på att det inte gjorde det var med Bert Karlsson. Han gick ner 15 kilo under programmet och väger idag mer än någonsin......så va det med det.

Nä dessa program gör bara att folk mår dåligt. Stressen sätter in och vi vill bli som dem på TV.Men jag accepterar mina rynkor och kärlekshandtag och jag vet vad man ska stoppa i mig och rör på mig gör jag också. Det får räcka......man lever ju inte i evighet......den dagen du lägger skidorna i vädret är det ingen som ser att du är skrynklig och vacker och den dagen vet vi inte när den infinner sig och skönt är väl det.


Nu får jag önska en trevlig fredag. Det blir väl lite mys idag eller? Kram på er! Mumin

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Gunvor:

Du, jag tittade också på programmet.Man kan ju undra hur det blev sen, om dom verkligen blev lyckligare. Jag fattar inte att folk ställer upp på sånt där o viker ut sej i TV. Det är tur man inte tar åt sej av allt utan lever någorlunda sunt o skiter blankt i alla skrynklorna man får av solen t.ex. Jag älskar solen!Man känner sej så fräch när man fått lite färg på kroppen.Sen att det blir rynkor.. det får man ta! Jag färgar mitt hår för jag vill inte vara grå..fast jag tycker det är jättesnyggt på andra. Sån där riktigt fin gråfärg med lite mörkt undrtill är så snyggt. Min mamma hade jättefint silverfärgat hår.Så skulle jag vilja bli också, när jag blir gammal!

Nu känner jag mig inte såå fräch..jag har städat hela dagen. Du hade rätt! Jag har bl.a. putsat alla fönstren på utsidorna på nedervåningen. Jätteskönt.

Bytt gardiner o matta i köket. Det du!

Ha nu en skön fredagkväll Mumin. Det ska jag ha o titta på Idol som jag missat nu.

Kramar i massor.

2:a kommentar, skriven , av Ninni:

Du dom programmen ratar jag..rys!

Jag blir bara arg....varför ställer folk upp??



Anna Skipper klara jag bara inte av..för henne får man ji inte ens en gång dricka kaffe..ta ett glas alger och bli lika pigg&glad..skulle inte tro det!



Nää du lagom av allt är vad jag tror på..jag är inte världens smalaste..men jag är lycklig ändå!



Och TACK snälla söta du för ett underbart fint kort..jag blev så glad så glad!



Nu har vi "barn fri" helg...allt kan hända..haha



Nu lagar maken mat, det doftar ljuvligt från köket!



Ha en topenkväll..kramen

3:e kommentar, skriven , av Mumin:

Gunvor och Ninni: Ja ja kan bara hålla med...lägg ner såna program och snart tittar jag inte heller på TV 4 och dem andra kanalerna, jag blir fullkomligt ursinnig på den dumma reklamen. Kram tillbaka mina vänner! Mumin

4:e kommentar, skriven , av tingeling:

Jag tror som du att det stressar oss massor och duger vi inte om vi är lite runda och måste man alltid vara på topp etc.

Men ibland kan jag inte låta bli att kolla lite på programmen ändå kram Tingeling

5:e kommentar, skriven , av Sylvia:

Klokt skrivet! Du är ju en riktig filosof. Det är sant som du säger. Programmen visar en skev bild - vi har alla gjort insatser och lyckats gå ner x antal kilo som vi sedan gått upp igen. Börjat träna för att sedan lägga av. Försökt införa rutiner som skall hjälpa oss i vardagen med barn och städning, rutiner som sedan inte orkas följas. Det är mänskligt - så gör vi alla, men det tar inte TV-programmen upp. Utan ´människor tror att det bara är dom som misslyckas och får ännu sämre självförtroende.

6:e kommentar, skriven , av Mumin:

Tingeling: Visst stressar det oss att titta på de här programmen, därför försöker jag undvika dem i bästa möjliga mån. Kram ha det gott!



Sylvia: Ha ha filosof, njae det vet jag inte, men visst är det så här det är. Kram vännen!

7:e kommentar, skriven , av Fia:

Jag håller med. Det är en väldig fixering vid yta och all reklam går ut på att få folk att känna sig misslyckade. Men de människor vi tycker om har ju kvaliteter som vi uppskattar oberoende om de är tjocka eller smala, skrynkliga eller släta, gamla eller unga. Samhället blir hela tiden allt ytligare.

Kommentera inlägget här :