Offerkoftan

publicerat i Allmänt;
Tog fram min bok om Självkänsla, tyckte jag behövde läsa den för min självkänsla är inte så bra precis även att mitt självförtroende är starkt. Skillnaden mellan självförtroende och självkänsla är att självförtroendet innebär:" Stark tiltro till den egna personlighetens förmåga att prestera" medans självkänsla är: "Medvetenheten om den egna personlighetens värde" och det är skillnad det.
Mia Törnblom som skrivit boken är suverän, jag och dottern var förra hösten och hörde på henne på Lorensbergsteatern och det blev många Aha-upplevelser när man lyssnade till henne.

Ett citat ur hennes bok är:

"Om du vill ha kärlek och respekt måste du börja med att erkänna din egen betydelse. Du är varken viktigare eller mindre viktig än andra människor i sociala sammanhang, men för dig själv är du faktiskt den viktigaste i världen.
Det är bara du som konstant kan fylla på ditt behov av självrespekt, oavsett vad andra säger, gör eller tycker. Öva på att ofta ge det till dig själv. Kom ihåg att du är med och bestämmer din egen framtid.

Och släng OFFERKOFTAN.

Kanske något att tänka på!

Ha en go kväll! Kram Mumin

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Pialotta/Kaffebönan:

Du Mumin det där är så sant så.. Jag fixade det ändå här med användandet:-)
Tänk på dig själv du är den viktigaste för just dej:-)
Kramar

2:a kommentar, skriven , av Ninni:

Absolut nåt att tänka på..har också lyssnat på henne, hon är helt suverän!
Den tjejen lyser det om..ha en toppendag, kramen

3:e kommentar, skriven , av Mumin:

Pialotta och Ninni: Ja det gäller att läsa denna text varje dag för att inse att man själv är viktigast!! Kram på er båda!

4:e kommentar, skriven , av Gunvor:

Åhh va bra. Det skulle man behöva ta till sej.Verkligen öva o öva!
Ha en gooo dag Mumin! KRAM!
Du jag syr gardiner
o städar idag också! Fast solen skiner o det är såå fint höstväder!
Men det är så kul att få rent o fint!

5:e kommentar, skriven , av Mumin:

Gunvor: Javisst är det bra!! Vad du håller på...rena rama storstädningen...men jag håller med dig det är roligt när det blir fint:) Kram på dig!

6:e kommentar, skriven , av Sylvia:

Ja hon säger många kloka saker den kvinnan. Gör det så tydligt. Vi behöver tyvärr påminnas om och om igen att vi är viktiga!

7:e kommentar, skriven , av Anonym:

Visst är det så
Den boken har jag hemma med inte läst.
kram Ting...

Kommentera inlägget här :