Bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk??

publicerat i Allmänt;
Så heter det ju fast tvärtom..........Jag har funderat på en sak och det är när man är sjukpensionär som jag är så tror alla att man lever typ ett "Sue Ellen" liv med drinkar och snygga bilar, kläder och allt vad man kan önska sig....men så lätt är det inte! Tyvärr syns inte min sjukdom utanpå mig, jag försöker alltid att var trevlig och hjälpsam och inte visa mina bekymmer för andra men ibland önskar jag att jag var såpass frisk att jag också kunde arbeta och tjäna massor av pengar. Nu är jag  beroende av mitt bidrag varje månad och även beroende av att min make tjänar skapligt för att kunna leva det liv vi lever idag och jag känner ibland att det skulle vara roligt att kunna ge av mina "egna" pengar till dem som behöver, men tyvärr räcker bara min "lön" till mat.
Jag är duktig i hemmet och sköter allt perfekt med allt vad det innebär, mat finns på bordet, ekonomin sköts ypperligt, tvätten tvättas, gräsmattan är klippt och rabatterna är rensade. Uppassning sker ju också i det här hemmet som ni vet...........men när ångesten klamrar sig fast i mitt bröst då hjälper tyvärr inte varken pengar eller att det är nystädat, då hjälper bara mina mediciner och knappt det ibland............men jag lever ju......men ibland blir jag lite ledsen över  att jag inte som andra kan ha ett jobb och gå till......... Kram på er alla!

image383

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nalle:

Va inte ledsen Mumin. Det finns ju en orsak varför du inte arbetar som förr. Då,när du arbetade (jag vet ju inte vad du arbetat med) men iaf, då, la du säkert ned hela din själ i jobbet. När du sedan inte orkade längre, ja då har du ju gjort dig förtjänt av att ta det lite lugnare.Njut av de dagar då du känner dig bra.
Kram !

2:a kommentar, skriven , av Anonym:

Ingen vill bli långtidssjukskriven eller förtidspensionär om man fick välja.
Att man inte ser utanpå hur folk mår inuti kan ibland kännas svårt men det viktigaste är ju att man själv vet hur mycket man orkar sen får man skita i vad andra tycker.
När du mår bättre så passa på och njut ty det behöver du ha med dig de dagar du mår skit kramar Ting....

3:e kommentar, skriven , av Mumin:

Nalle och Ting: Tack för er omtänksamhet! Ja när jag jobbade var jag lika "duktig" som hemma. Min perfektionism tog död på mig nästan......jag har alltid varit noggrann och jobbat sen jag var 19 år och även när barnen var små fastän jag var sjuk redan då, så jag håller med er, jag får ta vara på dem dagarna jag mår bra. Kram på er bägge!

4:e kommentar, skriven , av Frida:

Hej Mumin! Bra inlägg, det e klart det e jobbigt att orka med allt och folk tror inte att man är sjuk bara för man ser ut att må bra.. Vissa tror ju man måste ligga inne i sängen hela dagarna bara för man är sjukskriven. Men det vad som Wictor sa till mig: Hur kan du ha det stressigt. Haha, jag har fullt upp hela dagarna även fast jag bara "går hemma". Det finns alltid saker att göra och man blir trött av att göra hushålls sysslor, minst lika trött som att vara på ett vanligt arbete. KRAM! /Shibbie

5:e kommentar, skriven , av Ninni:

Vännen, det finns ju en anledning att du inte jobbar!
Dom dumbommarna som tror att du lever ett liv i sus och dus..det får stå för dom!
Förstår att du hellre skulle vilja vara frisk och kunna jobba.
Men tänk om du skulle vara tvungen att ge dig ut och jobba trots att du är sjuk som det är för många idag..då skulle du inte ha kraft kvar till något!
Min mamma fick alltid höra att hon såg så frisk och pigg ut..inte kunde väl hon var sjuk...bara för att man är sjuk behöver man väl inte förfalla och ligga i sängen hela tiden!
Du är en kämpe kära Mumin....stor kram på dig!

6:e kommentar, skriven , av Mumin:

Frida: Tack vännen för dem rara orden! Visst är det så att folk begriper inte sig på de själsliga sjukdomarna och det är ju ett heltidsarbete att hålla iordning på allt här hemma. Kram på dig lille Shibbie!
Ninni: Tack Ninnivän för omtanken. Det är så rätt som du skriver, nä inte har jag förfallit, tvärtom skulle jag vilja säga. När jag jobbade var jag verkligen förfallen!! Tack igen! Kram på dig!

7:e kommentar, skriven , av Nalle:

Klart jag skall åka till Gtb och Bokmässan ! Jag är där på mässan på lördag. Du ska få mitt mobilnr per mail
, så får vi se hur det kan klaffa med en liten träff, förutom mässan.Kram

8:e kommentar, skriven , av Mumin:

Nalle: Ja det blir bra:) kram

Kommentera inlägget här :