Ortorexi

publicerat i Allmänt;
Vet ni vad det är? Jo det tror jag att jag har fått när jag har bantat ner mig så här......
Det kommer från grekiskans ortodox som betyder renlärig.

Symptom:

Besatt av nyttig mat och träning.
Undviker fett och kolhydrater.
Vet exakt kaloriinnehåll i ett livsmedel.
Blir fixerad av sin egen kroppsvikt.
Tvångsmässigt "nyttighetstänkande och kompensationsiskt beteende" typ "äter jag den här glassen måste jag springa en timme på löpbandet".
Blir orolig och får ångest om hon inte lyckas äta eller träna som hon tänkt sig.
Sover dåligt.
Livsstilen kan tom verka hälsosam enligt dagens kroppsideal.
Deras mat och tankeverksamhet upptar och hindrar dem att leva ett normalt liv.


Ja hörrni...........jag vet inte vad jag ska säga men allt detta stämmer ju in........och sen gör det ju inte saken bättre att man blir på nåt sätt bättre "accepterad" när man är normalviktig. Inte för det jag var ju smällfet och levde ett osunt liv men jag känner att nu börjar det gå till överdrift.........promenerar jag en timme i skogen så känner jag att jag inte gjort tillräckligt utan ska till gymmet också och träna för att sedan kunna äta en macka. Det är ju sjukt.....det inser jag nu............fast det är ju så jävla roligt att vara "smal":))

Ja gonatt med er. Jag får väl ta mig i kragen hur det nu ska gå till??

Kram

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sylvia:

Det kanske ligger något i det gamla ordspråket jag fick itutat när jag var liten: "Ska man va fin får man lida pin".
Själv struntar jag numera i hur mycket jag väger, koncentrerar mig på att kroppen och själen mår bra. Just nu är det ingen vidare balans så jag skall öka lite på träningssidan och skippa kaffebrödet. Då brukar några kilo försvinna med automatik, men det är inte viktminskningen som är viktig för mig utan välbefinnandet. Så jag har ingen målvikt längre. (Men jag har två storlekar med kläder som jag går emellan beroende på formen just då)

2:a kommentar, skriven , av Ninni:

Ja det låter ju inte bra...lagom är bäst!

Du kan väl mejla mig ditt lösen för jag har inte det på den nya datorn och jag kommer inte ihåg det..kramen

Kommentera inlägget här :